Doa

Doa Selepas Solat

    Ya Allah, ampunilah segala dosaku dan dosa kedua ibu bapaku, kasihanilah mereka sebagaimana mereka pernah mengasihani ku semenjak ku masih kecil. Ya Allah, ampunilah dosa kaum muslimin dan muslimat, mukminin dan mukminat, sama ada yang masih hidup atau yang telah mati.

    Ya Allah, terimalah dari kami akan sembahyang kami dengan sempurnanya, dan ampunilah dosa kami semuanya, dan jangan Engkau azab kami di akhirat nanti, kerana sesungguhnya Engkau setiap sesuatu amat berkuasa.

    Ya Allah, sesungguhnya aku telah menzalimi diriku dengan kezaliman yang banyak, tiada siapa yang dapat mengampuni segala dosa kecuali Engkau, maka dari itu berilah pengampunan yang ada di sisi Mu, kasihanilah aku ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

    Ya Allah, jangan malaskan aku setelah Engkau beri petunjuk, rahmatilah aku di sisi Mu.

    Ya Tuhan kami, jangan Engkau pesongkan hati kami setelah mendapat petunjuk, berilah kami rahmat, sesungguhnya Engkau Maha Pemberi.

    Ya Allah, bangunkan aku di saat yang Engkau sukai dan berilah aku pekerjaan yang Engkau sukai agar aku dapat hampir kepada Mu dan jauhkan aku dari larangan Mu.

    Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku, dosa besar, dosa kecil, dosa nyata dan tidak nyata. Dan dosa-dosa yang Engkau lebih mengetahuinya.

    Ya Allah, peliharalah aku dari ilmu yang tiada mendatangkan manfaat, dari kalbu yang tiada tenteram, dari usaha yang tiada mendatangkan jasa, dan dari permohonan yang tiada didengar.

    Ya Allah, jadikanlah sebaik-baik umur pada akhirnya, sebaik-baik amal di akhirnya, dan sebaik-baik masaku ketika aku berjumpa Engkau pada hari hisab (kiamat).

    Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung diri kepada Mu dari kekafiran, kepapaan dan seksa kubur.

    Ya Allah, Engkau adalah Tuhan ku, aku menepati perjanjian dan ketentuan yang aku ikrarkan kepada Mu berupa kebaktian, keimanan dan keikhlasan sedapat yang aku lakukan, Aku mohon perlindungan kepada Mu daripada keburukan apa yang telah aku lakukan. Aku mengakui akan kenikmatan yang telah Engkau limpahkan kepada ku dan aku mengakui pula akan dosa-dosaku. Maka dari itu berilah pengampunan kepada ku kerana sesungguhnya tiada yang dapat mengampuni segala dosa kecuali Engkau.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *