Dua Ayat Terakhir Surah Al-Baqarah

surah-al-baqarah-khasiat-ayat-285-286.jpg (791×591)
Sumber gambar

Maksudnya:

(Al-Baqarah 2:285) Rasul telah beriman kepada Al-Quran yang di turunkan kepadanya dari Tuhannya, demikian pula orang-orang yang beriman, semuanya beriman kepada Allah, malaikat-malaikatNya, kitab-kitabnya dan Rasul-RasulNya, (mereka mengatakan) Kami tidak membeda-bedakan antara seseorang pun (dengan yang lain) dari Rasul-Rasulnya, dan mereka mengatakan "Kamu dengar dan kami taat. (Mereka berdoa), ampunilah kami ya Tuhan kami dan kepada Engkaulah tempat kembali.

(Al-Baqarah 2:286) Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya, (mereka berdoa); Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau tersalah, Ya Tuhan kami janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami, Ya Tuhan kami janganlah pikulkna kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaaflah kami ampunilah kami, dan rahmatilah kami, Engkau lah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.

Kelebihannya:

1) Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
Barangsiapa membaca dua ayat terakhir surah Al-Baqarah pada waktu malam maka tersenarai ia dalam golongan bangun malam.

2) Sabda Nabi SAW yang bermaksud:
Sudah mencukupi dua ayat ini dibaca kerana untuk menolak bala bencana dan mudarat.

3) Ulamak berkata yang bermaksud:
Barangsiapa membaca dua ayat ini pada sesuatu tempat seperti rumah, surau dan lainnya maka syaitan tidak berani menghampiri tempat itu, bahkan ia lari pergi jauh ke tempat lain.

4) Kata-kata ulamak yang bermaksud:
Sesiapa yang membaca dua ayat ini sebanyak 3 kali pada waktu pagi, InsyaAllah terhindarlah ia dari gangguan syaitan pada siangnya. Dan barangsiapa membacanya sebanyak 3 kali pada petangnya, InsyaAllah terselamatlah ia dari gangguan syaitan pada malamnya.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.